Posted by: Frank Bentin | 31. oktober 2010

Parabolantenner skæmmer arkitekturen

Parabolantenner skæmmer arkitekturen

Efterhånden er der vel snart intet forslag, der kan overraske en, når det kommer fra (U)Dansk Folkeparti. Men Pia Kjærsgaards forslag om, at forbyde paraboler i vores boligområder får heldigvis også en iskold skulder af såvel regeringspartierne som oppositionen.

Når jeg siger, heldigvis er det fordi jeg i virkeligheden fornemmer, at forslaget reelt handler om DF’s sædvanlige fremmedfjendske retorik. Jeg mener når man nu ikke længere kan kritiserer særligt de unge kvinder – for at de ikke uddanner sig, ja så må man vel finde på andre skyts i et forsøg på, at fastholde den politiske værdikamp.

Parabolland. Mange muslimer i Danmark får deres nyheder fra arabiske tv-stationer i hjemlandet. – Foto fra artikel i Politikken 30. oktober 2010 – Fotograf: FINN FRANDSEN

Men når det er sagt, så skal jeg ikke ligge skjul på, at også jeg gerne så et generelt forbud imod parabolantenner – men det har nu et helt andet udgangspunkt, nemlig at jeg synes de klart skæmmer arkitekturen. Når jeg ser på nogle af eksempelvis de københavnske boligområder, så må jeg siger, at jeg bestemt også gerne så et generelt forbud mod at tillade at opsætte parabolantenner. Men det er altså ud fra et ret estisk synspunkt og ikke fordi jeg ikke har fuld forståelse for, at der er nogle, der gerne vil se nogle andre tv-programmer end lige dem man kan se via de almindelige tv-kanal-pakker. Jeg mener, hvis jeg havde min oprindelse i et andet land end der hvor jeg havde min bopæl, så forestiller jeg mig bestemt også at jeg gerne – i hvert fald bare en gang imellem – ønskede at se et tv-program fra mit oprindelsesland.

Så når jeg støtter et forbud imod, at der opsættes parabolantenner så handler det altså ikke om, at jeg ønsker at forbyde eller begrænse mine medmennesker ønske og selvklare ret til, at se tv fra ens oprindelsesland, men om at parabolantenner ganske enkelt ser ud – ja undskyld udtrykket ”ud ad helvede til”.

Lad mig så i øvrigt erindre Pia Kjærsgaard om huske på, at man hos f.eks. YouSee kan leje en YouSee boks, hvorfra man i øvrigt kan købe en tilvalgspakke så man kan se eksempelvis arabiske, kurdiske og tyrkiske tv-kanaler eller for den sags skyld polske, thailandske eller erotiske kanaler. Derfor er hendes forslag helt ude i hampen.


Skriv en kommentar

Kategorier